РЭЖЫМ ДНЯ ШКОЛЬНИКА.
ВЫКАНАННЕ САНІТАРНА — ГІГІЕНІЧНЫХ НОРМАЎ.
Мэта: азнаёміць бацькоў навучэнцаў 1 класа з гігіенічнымі
нарматывамі працягласці асноўных відаў дзейнасці школьнікаў.
Задачы: садзейнічаць фарміраванню разумення неабходнасці
сумеснай дзейнасці педагогаў і бацькоў па захаванню і ўмацаванню
здароўя школьнікаў; спрыяць фарміраванню правільнага адносіны
бацькоў і навучэнцаў да выканання гігіенічных нормаў навучальных
школьных заняткаў.
I. Правядзенне педагагічнага ўсенавуча для бацькоў
Каб зразумець неабходнасць ўводзяцца на дзяржаўным узроўні
гігіенічных нормаў навучальных заняткаў, неабходнасць захавання гэтых
нормаў, трэба паглыбіцца ў сутнасць праблемы. Чаму дзяржаўныя
санітарна-гігіенічныя службы хвалюе пытанне арганізацыі бяспечнага для
здароўя школьнікаў навучальнага працэсу?
Цяпер большасць дзяцей ужо нараджаюцца аслабленыя, у школу яны
прыходзяць яшчэ больш аслабленыя, з масай хвароб. Няшчасце і трагедыі
сямейнага плана, пагаршэнне экалогічнага асяроддзя, незбалансаванае
харчаванне, раннія шкодныя звычкі прыводзяць да пагаршэння фізічнага,
псіхічнага і духоўна — маральнага здароўя школьнікаў. І ў выніку дзеяння
гэтых фактараў узнікаюць праблемы, якія выяўляюць сябе ў навучальным
працэсе-слабая матывацыя вучэнні, нізкая вучэбная дысцыпліна, частыя
пропускі ўрокаў вучнямі з-за хваробы, нервова-псіхічнае ператамленне
навучэнцаў. Бацькі могуць і павінны патрабаваць, каб адукацыйную
ўстанову рэгулярна адчытвалася перад імі аб стане здароўя іх дзяцей. Але
яны таксама павінны стаць і ініцыятарамі ўкаранення такіх новых формаў
працы, якія б дазволілі прасачыць пачатковыя і канчатковыя вынікі
зберажэнні і ўмацавання здароўя. Таму патрэбна сумесная дзейнасць
педагогаў і бацькоў навучэнцаў.
У адпаведнасці з санітарна-гігіенічнымі Правіламі і нарматывамі ў 1
класе дапускаецца толькі 5-дзённы вучэбны тыдзень пры 35-хвіліннай
працягласці ўрокаў.
Дапушчальная тыднёвая нагрузка 22 гадзіны.
Працягласць навучальнага года ў 1 класе 33 навучальныя тыдня.
Працягласць навучальнага заняткі (заняткі) павінна быць з дзецьмі ва
ўзросце ад 6 да 7 гадоў (I клас) – 30-35 хвілін;
Пры арганізацыі адукацыйнага працэсу пры атрыманні агульнай
сярэдняй, спецыяльнай адукацыі павінны быць перапынкі працягласцю не
менш за 20 хвілін — для навучэнцаў I класаў;
Расклад вучэбных заняткаў на вучэбны тыдзень павінен
прадугледжваць меры па зніжэнні стамляльнасці навучэнца і складацца з
улікам ранговой шкалы цяжкасці вучэбных прадметаў, устаноўленай
Міністэрствам аховы здароўя. Максімальная вучэбная нагрузка
навучэнцаў павінна быць у дні найбольшай працаздольнасці: у аўторак і
серада.
У рэжыме дня навучэнцаў, якія наведваюць групу падоўжанага дня,
павінны прадугледжвацца: дзённы сон (у спецыяльна вылучаным
памяшканні, спальні-гульнявой) для навучэнцаў I класаў і навучэнцаў з
аслабленым здароўем; двухразовае харчаванне-пры знаходжанні
працягласцю да 8 гадзін, трохразовае-пры знаходжанні ва ўстанове
працягласцю больш за 8 гадзін; знаходжанне на адкрытым паветры не
менш 1 гадзіны 30 хвілін; ўмовы для захоўвання зменнай адзення і абутку
На кожным навучальным занятку (акрамя навучальных прадметаў
«Фізічная культура і Здароўе», «Музыка») пры з’яўленні прыкмет стомы
навучэнцаў праводзяцца комплексы практыкаванняў гімнастыкі для
вачэй, рэкамендаваныя Міністэрствам аховы здароўя.
Аптымальная працягласць выкарыстання тэхнічных сродкаў
навучання на ўроку ў 1 класе: прагляд кінафільма, кінафрагмента — 15-20
хвілін, прагляд тэлепрадачы, відэафільма — 15 хвілін.
Хатнія заданні ў 1 класе не задаюцца.
Сучаснымі навукоўцамі даказана, што разумовая працаздольнасць У
дзяцей малодшага школьнага ўзросту найбольш аптымальная ў перыяд 10-
12 гадзін. У гэтыя гадзіны адзначаецца найбольшая эфектыўнасць
засваення мацюкала пры найменшых псіхафізіялагічных выдатках
арганізма.
Пры складанні навучальнага раскладу мы выкарыстоўваем ранговую
шкалу цяжкасці навучальных прадметаў згодна з патрабаваннямі
санітарных нормаў, у якой цяжкасці кожнага прадмета ранжыру ў балах.
Пры правільна складзеным раскладзе ўрокаў найбольшую колькасць
балаў за дзень па суме ўсіх прадметаў павінна прыходзіцца на аўторак і
сераду.
ІІ. Абмеркаванне тэмы «Можа ці захаванне санітарна-гігіенічных
правілаў аказаць ўплыў на захаванне і ўмацаванне здароўя
першакласнікаў»
Пытанні для абмеркавання:
1. Ці зразумелыя вам гігіенічныя нормы, якія прад’яўляюцца да
вучэбнай дзейнасці?
2. Ці згодныя бацькі з меркаваннем аб захаванні пералічаных
правілаў?
3. Ці выконваюцца пералічаныя нормы і правілы ў
агульнаадукацыйнай установе, якое наведвае ваш дзіця?
4. Ці дастаткова толькі захавання гэтых нормаў і правілаў для
захавання і ўмацавання здароўя?
5. Што вы можаце прапанаваць, што рэальна можна ўжыць ва ўмовах
школы для захавання і ўмацавання здароўя нашых дзяцей?
Класны кіраўнік арганізуе абмеркаванне зыходзячы з асаблівасцяў
калектыву бацькоў навучэнцаў. Абмеркаванне прапанаваных пытанняў
можна правесці ў вуснай форме.